Det va freda månad mars de va mårån klåkan8 fez
hördenågåtjud judetkåm från skogen judet lät hökt det jorde onti örånen på ala
såm hörde det
Fez spang
dit där judet kåm från han sprang till skogen det börja brina för att bomben
sprengdes fez sog ett rymdskep det sköt mot fez fez aktasaj han blev red han
sprang hem till sit hus men dom hade redan skutit på taket dom hade ochso
skutit masor av hans venors hus husen hade got i sönder det börja brina på husen
hela staden var föstörd fez och hans kompisar skrek för att deta var ett teken
på att det började bli krig dom hörde bombor såm sprengdes det var farlikt för
elden konde spridasaj så att dåm fik de posaj
Några
rymdvarelser håpa nerihavet förathydasaj mot lason fron laser kanonen po dåm
ondas rymdskep lasernsn smelter när den kåmmer ner ivatnet monga fik fly från
sina hem detvar farligt att gådär fienderna slepte enbåmb nerivatnet den
sprengdes okh några dog fez doginte men hans familj dog deva mamma pappa och
lilebror fez blev lesen fez skule gå och leta op någån att vara med han hitade
ingen
Han började
gråta för att det bara var han kvar han tenker att han måste fly för att det är
krig och briner jete myket han måste letta efter ett rymdskep han springer och
lettar han springer för att inte bli trefad av laserstrålar från de ondas
rymdskep han ser rök vid hus afärer båmber sprengas och eld och döda
rymdvarlser till slut hitta han rymdskepet och flög opp i rymden .
Jag tycker att detta är helt fantastiskt att en grupp sexåringar kan ha hjälpts åt att komma på den här målande beskrivningen av hur det gick till den dagen som planet 22 anfölls av fiender. Hur gick då skapandet till av denna text? Barnen fick ligga på mattor framför en smartboard där texten allteftersom matades fram av två stycken elever som skrev på en dator med hjälp av de andra som framförde vad som skulle skrivas. De hjälpte varandra hela tiden. Alla kunde se när texten kom fram. När de var färdiga med texten var de väldigt stolta över den. För att skapa ytterligare en dimension på textarbetet har barnen nu också fått göra en filmtrailer till historien.
Barnen gör en filmtrailer
När arbetet med texten var färdigt skapade barnen en filmtrailer i programmet Windows Movie Maker. Åter igen jobbade vi med att två satt vid datorn och resten av gruppen på golvet på mjuka mattor. Ibland delade vi gruppen i två och då kunde den ena gruppen gå in i vårt rymdrum för att leka berättelsen med rymdvarelserna i den 3 dimensionella världen som de byggt.
Hela texten skrevs ner en gång till men denna gången blev det inte hela texten på en gång utan istället fick barnen skriva ner en eller två meningar i taget så att de sedan skulle kunna lägga in en bild mellan meningarna. I slutändan valde barnen musik som skulle ligga i bakgrunden i trailern. Barnen fick också en liten hemläxa att lära sig säga några meningar till vår trailer. Sedan spelade vi in barnens röster och lade till trailern.
Hela texten skrevs ner en gång till men denna gången blev det inte hela texten på en gång utan istället fick barnen skriva ner en eller två meningar i taget så att de sedan skulle kunna lägga in en bild mellan meningarna. I slutändan valde barnen musik som skulle ligga i bakgrunden i trailern. Barnen fick också en liten hemläxa att lära sig säga några meningar till vår trailer. Sedan spelade vi in barnens röster och lade till trailern.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar