Två pojkar får i uppdrag att fundera över hur det ser ut i
rymden.
"Jag tror det är svart och gula stjärnor."
" Jag tror att det är helt svart också tror jag att Tellus
ser ut som stjärnorna."
"Vad skulle ni behöva för att göra om familjerummet till
rymden?"
"Hur vet ni hur lång bit ni behöver så den passar i taket?"
Pojkarna beger sig in i
familjerummet och börjar mäta
Pojkarna upptäcker då att taket är högt.
"Vi kan ta en stege!"
"Tror du att du eller
jag når upp, så högt om jag eller du klättrar upp på en stege?"
Hugo menar då att stegen måste vara väldigt hög och det är ju
farligt.
Men om vi mäter golvet, menar Hugo.
Pojkarna beslutar att flytta rymden så att det blir en rymdvägg. När mätningen är
avklarad så är det dags för att måla.
Därefter vill pojkarna ha svart färg. Adam kommer in i rummet och frågar om han får hjälpa
till med målningen. De båda pojkarna hjälps åt med att berätta om rummets omvandling som
ska påbörjas och Adam försätts i arbete.
Därefter vill pojkarna ha svart färg. Adam kommer in i rummet och frågar om han får hjälpa
till med målningen. De båda pojkarna hjälps åt med att berätta om rummets omvandling som
ska påbörjas och Adam försätts i arbete.
”Vilka planeter tror du finns?”
Barnen ges då möjlighet till att få fundera över vilka
planeter som egentligen finns i rymden eller blanda sin fantasi med sin
verklighet.
”Om du skulle göra en planet, vilken skulle du vilja göra då?”
Barnen får i uppdrag att göra en ritning på deras planet som
de skulle vilja skapa med hjälp av tidningspapper och tapetklister samt en
uppblåst ballong. När de är färdiga med sin ritning får de börja tillverka sin
planet men först måste tapetklister blandas ihop.
En av pojkarna får i uppdrag att blanda ihop tapetklistret.
En av pojkarna får i uppdrag att blanda ihop tapetklistret.
När tapetklistret är färdigblandat så är det Adam som berättar om tekniken dvs. att arbeta med tidningspapper och tapetklister.
Undertiden som barnens palneter torkar, så får barnen tänka ut vilka egenskaper deras planet har och därefter får de skriva ner sina tankar och idéer om planeten på datorn med hjälp av cd-ord.
Undertiden som barnens palneter torkar, så får barnen tänka ut vilka egenskaper deras planet har och därefter får de skriva ner sina tankar och idéer om planeten på datorn med hjälp av cd-ord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar