Hur
ser en rymdfarkost ut?
Urval: Barn vilka
hade ritat ner funderingar kring en rymdfarkost fick bilda en grupp vilka
skulle få i uppdrag att bygga en rymdfarkost.
Vid första
tillfället fick barnen börja tänka kring hur en rymdfarkos ser ut. Barnen fick i
uppdrag att först tänka själv för att sedan tänka tillsammans. Tankarna som de
sedan fick tillsammans skulle sedan dokumenteras och resultera i en gemensam
ritning. Ritningen skulle sedan bli underlag för själva bygg konstruktionen.
Bygget skulle genomföras med materialet pappkartong, lim och tejp (transperant
tejp samt silvertejp).
Barnen började
först undersöka materialet med sina händer och därefter började de förflytta
materialet. Barnen började diskutera med varandra och det bildades minigrupper
om olika idéer som de kunde behöva på sin rymdfarkost. Sedan börjar barnen
undersöka om alla får plats i kartongen dvs. barnen undersöker arean med hjälp
av sina egna kroppar.
Sedan påbörjas
ett gemensamt och magnifikt byggprojekt.
När rymdfarkosten
är färdigbyggd dvs. skalet, så föreslår pedagogen för barnen att de skulle
kunna tapetsera rymdfarkosten, vilket de gärna vill.
Barnen får titta på en film på hur man tapetserar från
youtube. Därefter så påbörjar några barn tapetseringen av rymdfarkosten, medans
några andra barn påbörjar arbetet med taggarna, vilka ska tillverkas i
pappkartong.
Blandning med
måttenheten deciliter blir användbar när barnen ska mäta upp vatten och
tapetflingor för att tillverka tapetklistret. Barnen upptäcker att de olika
tapeterna inte räcker, men de väljer snabbt ut någon ny.
Barns reflektioner
Oscar och
hans kamrats tankar:
Vi började
at rita med blyårst sen klipte vi osh målade
Reflektioner om hur vi får ut rymdfarkosten från ateljén till rymdrummet.
Tankar :
För få rymd
raketen in i
rymd rom et fik vi ta ut
där ute in i rymd rom et
Tangkar.
Ja mete
raketen med snöre sen mete ja dören dören vamindre en raketen vifik presa ut
raketen ut ur ateljen
Vi gör om stolar till rymdfarkosten!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar