tisdag 8 april 2014

Hur ser en rymdfarkost ut?


Hur ser en rymdfarkost ut?

Urval: Barn vilka hade ritat ner funderingar kring en rymdfarkost fick bilda en grupp vilka skulle få i uppdrag att bygga en rymdfarkost.

Vid första tillfället fick barnen börja tänka kring hur en rymdfarkos ser ut. Barnen fick i uppdrag att först tänka själv för att sedan tänka tillsammans. Tankarna som de sedan fick tillsammans skulle sedan dokumenteras och resultera i en gemensam ritning. Ritningen skulle sedan bli underlag för själva bygg konstruktionen. Bygget skulle genomföras med materialet pappkartong, lim och tejp (transperant tejp samt silvertejp).

Barnen började först undersöka materialet med sina händer och därefter började de förflytta materialet. Barnen började diskutera med varandra och det bildades minigrupper om olika idéer som de kunde behöva på sin rymdfarkost. Sedan börjar barnen undersöka om alla får plats i kartongen dvs. barnen undersöker arean med hjälp av sina egna kroppar.

 
Några barn började skissa på hur de kunde tänka sig att deras gemensamma rymdfarkost skulle kunna se ut. Problematiken blev när pedagogen höll fast vid att de skulle göra ett gemensamt bygge och det skulle endast vara en gemensam ritning. Slutligen föreslår Ida att hon kan hämta en ritning på en rymdraket, vilken hon har varit med och skapat vid ett tidigare tillfälle. Ritningen kopieras och barnen kan sedan genomföra ev. ändringar så som knappar, spak och stolar på ritningen så att alla känner sig nöjda med rymdfarkostritningen.

 
Sedan påbörjas ett gemensamt och magnifikt byggprojekt.








 

 
 

 
När rymdfarkosten är färdigbyggd dvs. skalet, så föreslår pedagogen för barnen att de skulle kunna tapetsera rymdfarkosten, vilket de gärna vill.
Barnen får titta på en film på hur man tapetserar från youtube. Därefter så påbörjar några barn tapetseringen av rymdfarkosten, medans några andra barn påbörjar arbetet med taggarna, vilka ska tillverkas i pappkartong.

 
 
 
 





Blandning med måttenheten deciliter blir användbar när barnen ska mäta upp vatten och tapetflingor för att tillverka tapetklistret. Barnen upptäcker att de olika tapeterna inte räcker, men de väljer snabbt ut någon ny.
 
 
 
 
 
 
 
Barns reflektioner
 
 
 
 

Oscar och hans kamrats tankar:
Vi började at rita med blyårst sen klipte vi osh målade





 




Reflektioner om hur vi får ut rymdfarkosten från ateljén till rymdrummet.
 
Tankar :
För få rymd raketen  in   i  rymd rom et  fik vi   ta ut där ute in i rymd rom et

Tangkar.
Ja mete raketen med snöre sen mete ja dören dören vamindre en raketen vifik presa ut raketen ut ur ateljen

 

Vi gör om stolar till rymdfarkosten!

 
Vid ett tillfälle när vi tillsammans reflekterar samt titta på bilder och filmsnuttar på vad och hur vi har arbetat med vår rymdfarkost, så menar några barn att de röda stolarna, vilka är placerade i rymdfarkosten inte passar in. Barnen uttrycker att stolarna skulle behöva någon annan färg. Pedagogen föreslår då att barnen kan göra om de två stolarna som står som stödbord inne i ateljén. Ett nytt gediget arbete påbörjas.


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar